Zombie Army 4: Dead War - Review

Het is eindelijk zover! Een vervolg op de Zombie Army Trilogy uit 2015. Het was ook gewoon te lang geleden dat ik nog eens lekker nazi zombies heb neer kunnen maaien, het spel kwam dus als geroepen.

Voor wie niet bekend is met de Zombie Army games, dit zijn in feite gewoon spinoffs van Sniper Elite, maar dan met een dikke laag zombies eroverheen. De originele games kwamen in 2015 ook pas voor het eerst uit op console, de eerste twee delen waren hiervoor enkel op pc beschikbaar. Destijds heeft dit spel niet veel bekendheid gekregen, maar de mensen die het wel kennen snappen mijn enthousiasme denk ik wel. Het 4e deel kan ik in elk geval wel het ultieme deel in de serie noemen!

Zombie Army 4: Dead War, is geen game die je kunt vergelijken met je alledaagse Call of Duty of Battlefield. Waar andere games proberen een moment of gevoel vast te leggen of de focus op boss fights proberen te leggen, zit Zombie Army daar een beetje tussenin, maar ook compleet haaks ertegenover. Je volgt namelijk wel gewoon een verhaal in het spel, wat zich afspeelt in een periode die voor veel mensen als traumatisch in hun hoofd staat gestempeld (ook al gaat het hier om zombies). Aan de andere kant is het gewoon een spel waar je, alleen of met vrienden, gewoon lekker nazi zombies afknalt tot ze je strot uitkomen. Zolang je van dat laatste kan blijven genieten, dan ga je met dit spel oneindig veel plezier hebben.

De gameplay is dus gewoon dik in orde als het op plezier aankomt. Er zijn 9 levels die je tegen de ondoden kunt spelen, zowel in de campaign als in de horde mode. Hiernaast heb je nog weekly events, collectibles, te upgraden wapens, etc. etc. om je meer dan bezig te houden. De campaign zou je in ruimweg 9 uurtjes uit kunnen spelen, dus een uurtje per level. Maar laten we eerlijk zijn... Dit soort games speel je niet voor de campaign. Ik weet dus vrijwel zeker dat je hier wat meer uurtjes aan kwijt zult zijn.

Deze complete zombie mania is ook online te spelen tot max. 4 personen in een lobby en heb je heft helemaal zelf in handen over wat je wilt spelen. Je kunt niet alleen kiezen welk chapter, maar ook waar in het chapter je wilt starten. Zou je dus alleen interesse hebben in de boss fights, dan kan dat gewoon. In de horde mode kun je zelfs ervoor kiezen hoe groot de zombie hordes moeten zijn. Hiernaast is het natuurlijk ook gewoon mogelijk om de moeilijkheidsgraad aan te passen. De keuze is reuze!

Maar wat misschien nog wel het leukste van alles is, zijn de levels zelf. Buiten de locaties zoals een verlaten lab of de kanalen van Venetië, zitten er ook tal van Easter Eggs in het spel verstopt van films en games die je niet had verwacht in een spel zoals Zombie Army. Stiekem heb ik vaker gelachen in dit spel dan wat misschien maatschappelijk acceptabel is. Maar ach... who cares toch?

Maar met al dat afknallen van zombies, moet dat natuurlijk ook wel een beetje van je scherm spatten. Het liefste nog zo dat de hersens en ingewanden net niet op je schoot liggen. Zombie Army 4 slaagt daar redelijk in, maar het toch wel mooier gekunt. Nu mag ik eigenlijk niet echt klagen, want het is ook geen full price game, dus puntje bij paaltje is het gewoon waar voor je geld. Ik vind het wel stiekem jammer dat er niet zo heel veel slowmotion kills in zitten (in mijn ervaring althans) als bij Sniper Elite, want die zijn gewoon gruwelijk!

Waar ik wel iets over te mekkeren heb, zijn de controls. Deze hebben echt wel even een kleine patch nodig. Het grootste euvel is eigenlijk wel het stompen van zombies die op de grond liggen, dit gaat eigenlijk nooit de eerste keer goed. In het scherm zie je dat je op LB moet drukken, maar dat moet je soms wel 4 of 5 keer doen voor het effect heeft. Ook zijn de spawns van de zombies een beetje misplaatst en kan erg onhandig zijn als je bezig bent met crowd control.

Zombie Army 4: Dead War, is de ultieme zombie killing game die op dit moment beschikbaar is. Het heeft een sumier verhaal, genoeg collectibles en upgrades te verzamelen, gigantisch veel speelplezier en genoeg keuze in hoe en en welk level je wilt spelen. De graphics zijn goed, maar niet spectaculair te noemen. Het is wel een leuk idee om zoveel verschillende verwijzingen (Easter Eggs) naar o.a. films in het spel te verwerken, dit leidt vaak tot van die 'oh kijk daar' momentjes.

Geen zin om dit spel alleen te spelen? Dan heb je het geluk dat het tot 4 spelers online is te spelen en je samen het gevecht in de campaign of horde mode aan kan gaan. Alleen de controls zijn op dit moment een echt punt van aandacht, de overige bugs zijn niet zo spelbrekend. Hoe dan ook is Zombie Army 4 het kopen absoluut waard, want je gaat je gegarandeerd vermaken met deze game. De prijs-kwaliteit verhouding is in elk geval dik in orde!

Score: 81/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en beschikbaar in de store voor €49,99